top of page
  • Foto van schrijverWiljan

Op naar de metaverse!

Bijgewerkt op: 6 apr. 2023

De metaverse. Een nieuw modewoord in de tech-industrie. Het idee erachter: het internet moet een driedimensionale ruimte worden waar je niet alleen naar iets kijkt, maar waar je in zit. Het gaat niet over de supercomputer in je zak of over het feit dat we de hele tijd verbonden zijn met het internet. Het gaat over steeds meer tijd. Vrije tijd en werk, die we doorbrengen in virtuele werelden en simulaties. Een digitale ruimte die lijkt op een digitale spiegel van de echte wereld.





Offline en online naar 1 wereld

De offline- en de onlinewereld groeien op bepaalde gebieden naar elkaar toe:


• Omnipresent: net als de echte wereld, is het metaverse een plaats die voortdurend bestaat. Het leven gaat ononderbroken door, ongeacht of je online of offline bent.

• Gebruikersgericht: meerdere mensen kunnen tegelijkertijd met elkaar communiceren. Door in deze virtuele wereld te leven, zich met andere mensen te verbinden, te creëren en deel te nemen, vormen zij samen de metaverse.


• Alledaagse dingen: mensen worden aangemoedigd om hun dagelijks leven in de virtuele wereld door te brengen. De metaverse biedt een virtuele economie met dezelfde soort banen, dezelfde soort financiële mechanismen, cafés, winkels, concerten. Technische ontwikkelingen zoals het internet, AI, crypto, enz. worden op een hoop gegooid en vertegenwoordigen de metaverse.


• Grenzeloos: er is geen limiet aan het aantal gebruikers, ervaringen of werelden. Alles is met elkaar verbonden.


• Sociaal en reactief: de metaverse biedt ruimte om te verbinden, bestaande verbindingen te versterken en gemeenschappen te creëren – allemaal in real time. Dit betekent dat reacties op acties en gesprekken synchroon plaatsvinden.

Sommige experts spreken van niets minder dan de volgende fase van het internet zoals we het kennen – maar dan voor alle zintuigen. Dus het is eigenlijk niets nieuws, behalve dat alles online is.


55 miljard

De metaverse kreeg vooral bekendheid in 2020, toen spelers in online games virtueel land konden kopen en het grondbezit vervolgens virtueel aan hen konden laten overdragen. Het was dus de eerste mogelijkheid om reële eigendomsrechten in de virtuele wereld te registreren. In 2015 werd zelfs minder dan vijf miljard dollar uitgegeven aan virtuele goederen. Vorig jaar was het al 55 miljard. Eén ding is zeker: online investeren wordt steeds populairder!


Is er al een metaverse?

Over de metaverse wordt al jaren gesproken, hoewel de naam relatief nieuw is. Ontwikkelaars van nieuwere technologieën hebben al sinds de jaren tachtig belangstelling voor dit project en werken er de laatste tijd aan. De moderne technieken van Augmented Reality (AR) vormen een beslissende basis voor verdere ontwikkeling en zijn bijzonder veelbelovend. Dergelijke AR-brillen maken bovendien de convergentie van virtuele en fysieke realiteit mogelijk en zijn een soort van “metaverse”.


Een voorbeeld:

In de toekomst zouden chirurgen kunnen opereren met een AR-bril om aanvullende informatie en patiëntgegevens rechtstreeks weer te geven. Als de chirurg tijdens de operatie op een probleem stuit, zou hij gegevens uit het verleden kunnen raadplegen – bijvoorbeeld de stappen die een collega heeft ondernomen om een soortgelijk probleem op te lossen. Dezelfde aanpak is natuurlijk ook denkbaar op technische gebieden: van werktuigbouwkunde tot het onderhoud van verkeerssystemen en softwareontwikkeling.



Is de metaverse de toekomst?

Hoewel we ongelooflijk vergevorderd zijn met AR, AI en alle technische mogelijkheden die 20 jaar geleden ondenkbaar waren, is het tot nog toe niet genoeg voor de creatie van de metaverse. Dit vereist namelijk de foutloze samensmelting van de Augmented Reality van virtuele ruimten en onlinespellen. Alleen op die manier is het mogelijk om heen en weer te gaan tussen verschillende virtuele werelden. De ontwikkeling van de metaverse is nog niet voltooid, maar we werken er met grote stappen naar toe.

Maar niemand zal in staat zijn precies te zeggen wanneer de metaverse voltooid zal zijn en wanneer we deze staat zullen bereiken. Alles ontwikkelt zich zo snel. De metaverse zal ook voortdurend in ontwikkeling zijn. Het zal waarschijnlijk nog vele tientallen jaren duren voordat zo'n metaverse werkelijk bestaat, zeggen deskundigen. Al is het maar omdat onze huidige netwerken (nog) te traag zijn en onze computers te zwak.


„Meta(verse)” – is dat niet hoe Facebook zichzelf hernoemde?

Ja, precies! De metaverse is een veelbesproken onderwerp, waarbij Facebook samen met Microsoft beweringen deed. Afgelopen jaar heeft Facebook zijn naam veranderd in Meta om aan te geven dat ze nu echt goed aan de slag gaan met de Metaverse. Mark Zuckerberg omschrijft de metaverse als “een belichaamd internet waar je niet alleen naar inhoud kijkt, maar een wereld waar je in zit en het rechtstreeks ervaart via virtuele realiteit”.


En het is precies met die instelling dat Meta grote stappen zet in de richting van de metaverse. Ze hebben namelijk hardware bedrijven gekocht die zich technologisch ook in de richting van de Metaverse bewegen: bijvoorbeeld produceert een bedrijf polsbandjes die signalen herkennen die via het zenuwstelsel van de hersenen naar de vingers worden gestuurd. Het doel is de computer te bedienen zonder controller, toetsenbord, muis of aanraakscherm. Klinkt absurd, maar het is zeer waarschijnlijk dat het in de nabije toekomst normaal zal zijn.


Niet alleen facebook

Naast Facebook hebben wereldwijd al honderden bedrijven zich verbonden om een metaverse-infrastructuur uit te bouwen. Centrale gebieden zijn 3D geschikte software, VR/AR geschikte hardware (vooral beeldschermen), virtuele omgevingen met avatars (spelplatforms zoals Fortnite) en marktplaatsen voor digitale activa en financiële diensten.


Kansen door Metaverse

Er zijn veel kansen die de metaverse kan bieden voor merken en bedrijven om verschillende vormen van klantenbinding te bevorderen en nieuwe marketingstrategieën te ontwikkelen. Via de metaverse kunnen influencers bijvoorbeeld direct communiceren met hun volgers en communities creëren. Bedrijven kunnen ook gespecialiseerde betalingsmogelijkheden voor virtuele artikelen, zoals kleding en kunst, ontwikkelen. In feite zijn er al veel klanten die bereid zijn om veel echt geld te betalen voor virtuele dingen, zoals eigendommen of wapens in virtuele spelletjes.


Hoe gaat het verder met de Metaverse?

Hoewel de ontwikkeling van de metaverse nog in volle gang is, is het duidelijk dat de interesse en het enthousiasme voor dit concept groeien. Het is belangrijk om op te merken dat er nog steeds veel vragen en uitdagingen zijn met betrekking tot de metaverse, zoals hoe we de energie voor deze omgevingen kunnen leveren en welke impact dit zou kunnen hebben op de klimaatverandering. Het is onduidelijk wanneer de metaverse volledig zal worden gerealiseerd, maar deskundigen zijn het erover eens dat het waarschijnlijk nog vele jaren zal duren. De ontwikkeling van de metaverse zal echter blijven doorgaan en zal de manier waarop we werken, spelen, winkelen en communiceren met elkaar mogelijk veranderen.

In conclusie:

De metaverse is een concept dat ons begrip van het internet verandert en nieuwe mogelijkheden biedt voor bedrijven, influencers en individuen. Hoewel er nog veel onzekerheid bestaat, zal de ontwikkeling van de metaverse zeker een interessant gebied blijven om in de gaten te houden.


Comentarios


bottom of page