top of page

• Wat is een online campagne?

Online marketing campagnes worden niet alleen gebruikt voor het promoten van een merk of een product. Als bedrijf kun je ook gebruik maken van online reclame om andere redenen. Zoals brand awareness, het bereiken van doelgroepen of het volgen van de klantreis.

 

Het doel van een campagne blijft niet beperkt tot het overtuigen van mensen om een product te kopen. Het draagt ook bij aan het verbeteren van de klantrelaties en de merkloyaliteit. Het is een hulpmiddel om mensen door de verschillende fasen van het aankooptraject te leiden.

Online campagne uitbesteden
Online campagne voorbeeld

Online campagne in een nieuw jasje:

• Transparant
• Zonder poespas
• Resultaat gericht

Online campagne

Een online marketing campage is een marketing activiteit die online doet. Je kan hiervoor alle platformen en middelen inzetten. Het doel ervan is he behalen van meer bekendheid, meer klanten of omzet groei. Afhankelijk van jouw doelen wordt de campagne opgezet.

Waar moet een succesvolle marketingcampagne aan voldoen? En hoe kun je de effectiviteit meten? Online reclame gaat niet alleen over het bereiken van mensen of het genereren van leads en conversies. Het doel hangt helemaal af van wat jij als ondernemer wilt bereiken.

 Online campagne voorbeelden:

Dr Worker

van 0 naar 150+ orders per maand

Rug Expertise Centrum

321 Leads in een maand tijd

S&W Bouwkundig Ingenieurs

Het verlengstuk zijn van de marketing.

EBO van Weel

Branding & Lead generatie

The Innersense

195 leads binnen een maand

Mind Body Dietiste

Een vliegende start voor Aniek

Fydee Vitae

24 sollicitanten en 3 nieuwe werknemers

Vitaal Podotherapie

Consistent nieuwe klanten met Google ads

Rug Expertise Shop

Al meer dan 1000 klanten kunnen helpen.

Online adverteren

Adverteren op Google, Facebook, Instagram, Tiktok & en andere websites

Webdesign

Maatwerk websites en webshops gericht op resultaat

Foto & video

Unieke foto's en video's die jouw bedrijf op de kaart zetten.

• Waarom kiezen voor een online reclamecampagne?

Een online reclamecampagne maakt onderdeel uit van de marketingstrategie. Het is een zeer effectieve methode om interesse te wekken voor jouw merk, product of dienst. Een succesvolle campagne verhoogt de verkopen en de conversies. Ook zorgt een goede online campagne ervoor dat potentiële klanten over jouw merk of product gaan praten. Om dit te kunnen bereiken, moet een advertentie natuurlijk wél aan specifieke criteria kunnen voldoen.

 

Een paar voordelen op een rij:

 

  • Wereldwijd bereik: een online campagne kun je targeten op elke doelgroep die je wilt. Dat betekent een wereldwijd bereik. De investering is daarentegen minimaal.

 

  • Kostenefficiënt: een goede marketingcampagne bereikt de juiste doelgroepen tegen veel lagere kosten. Zeker ten opzichte van traditionele marketingmethoden.

 

  • Meetbare resultaten: de resultaten en prestaties van een online campagne zijn meetbaar. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van webanalyses en tools. Je kunt dus realtime zien hoe effectief de campagne is. Daarnaast krijg je gedetailleerde data over de gebruikers die jouw website bezoeken of op jouw advertentie klikken.

 

  • Persoonlijke aanbiedingen: door de informatie die je krijgt van de analyses, kun je een klantprofiel samenstellen. Met dit profiel kun je potentiële klanten die jouw website bezoeken ook gerichte aanbiedingen doen toekomen. Dit verhoogt het klantvertrouwen, de klantloyaliteit én de conversies.

Johan van der Schelde

Eigenaar Bouwbedrijf van der Schelde

Flexibel & boven verwachting

De samenwerking vonden we in 1 woord; super. Jullie waren heel flexibel en keken naar wat past bij ons bedrijf.

Daarnaast hadden we vanaf het begin gelijk prettig contact en het resultaat is zelfs boven verwachting.

Pacalle vermunt

HR-Manager New Motion

Frisse blik op personeelswerving

Wij zijn blij met de mannen en hun frisse kijk op werven in deze krappe arbeidsmarkt.

 

Ze hebben een supertoffe campagne voor New Motion uitgezet met nieuwe collega’s als resultaat!!

Daan van de velde

Marketingmanager Vervaet  B.V.

Goede combinatie

Door Piek Marketing hebben we bij Vervaet op korte termijn technisch personeel weten aan te trekken. 

Door hun kennis en inzicht hebben we veel nieuwe collega's gekregen die we hard nodig hadden.

 

De combinatie van een werken bij website en social media campagne was voor ons heel goed. We zijn erg tevreden!

 Klant ervaringen bij ons online marketing bureau:

logo's2c_3x-8.png
vierkant overlay groen zwart2-100.jpg

Online marketing liever uitbesteden?

Online marketing bureau in een nieuw jasje:

• Transparant
• Zonder poespas

• Gaan voor resultaat

Wat is een goede campagne?

Hoe maak je en goede online campagne?

Wat een online campagne succesvol maakt is voor elk bedrijf verschillend. Dit hangt namelijk af van jouw doelen én de gewenste resultaten. Zoals het genereren van leads of meer websiteverkeer bijvoorbeeld. Alleen jij kan bepalen hoe een succesvolle campagne eruit ziet. Zo kan de betrokkenheid of de CTR een succesfactor zijn voor jouw bedrijf.

 

Dat terwijl een andere ondernemer misschien meer waarde hecht aan een campagne die werkt aan de naamsbekendheid of de interactie op social media. Wat een marketing campagne succesvol maakt voor jouw onderneming, kan dus heel persoonlijk zijn.

 

Het is in elk geval heel belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Hoe weet je tenslotte wat succes is als je geen doelen hebt om te bereiken? Stel je doelen voordat je begint met adverteren. Zo weet je namelijk precies hoe een succesvolle campagne eruit ziet.

Nadelen van een online campagne:

Elk voordeel heeft z’n nadeel en dat geldt ook voor online adverteren. Zo moet je in de eerste plaats over voldoende kennis en ervaring beschikken om een succesvolle online campagne te kunnen lanceren. Platformen en richtlijnen veranderen nou eenmaal razendsnel. Daarom is het belangrijk om up-to-date te blijven met de laatste trends. 

 

Daarnaast is het opzetten van een campagne ook tijdrovend. Taken zoals het optimaliseren van de advertentie en het creëren van content kunnen veel tijd in beslag nemen. Resultaten moeten regelmatig gemeten worden om een goede ROI te kunnen blijven garanderen. Dat kost tijd die je als ondernemer vaak helemaal niet hebt. Uitbesteden is dan een prima optie.

 

Ook kun je te maken krijgen met behoorlijk wat concurrentie. Boven het enorme aanbod uitspringen én de aandacht trekken kan soms best een uitdaging zijn. Daarnaast heb je natuurlijk ook te maken met beveiliging en privacy kwesties. Er zijn namelijk nogal wat juridische bepalingen rondom het verzamelen en gebruiken van klantgegevens. Houd je dus altijd aan de privacy en gegevensbescherming wetgeving rondom online campagnes.

Nedelen online campagne

 Stappenplan online campagne opzetten:

1. Weet wie je doelgroep is en waar ze zich bevinden

 

Om effectief te kunnen adverteren, is het belangrijk dat je jouw doelgroep zo goed mogelijk kent. Een marktonderzoek kan je hierbij helpen. Wat vindt jouw publiek leuk en welke interesses hebben zij? Op welke platformen brengen ze de meeste tijd door?

 

Natuurlijk is het ook belangrijk om te weten welke “taal” ze spreken. Hoe communiceert de doelgroep onderling? Deze informatie helpt je bij het opzetten van een online campagne die een gebruiker zo persoonlijk mogelijk aanspreekt. Met andere woorden, gebruik die van hun!

 

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel kanalen en platformen waarop je een campagne kunt lanceren. Voorbeelden daarvan zijn Google, maar natuurlijk ook de bekende social media websites. Zoals Facebook en Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube of Twitter. Als je weet wie de buyer persona van jouw bedrijf is, weet je ook op welk platform ze het vaakst te vinden zullen zijn. Daar bereik je jouw potentiële klanten dus het snelst en meest effectief.

 

2. De sterke punten van je bedrijf uitlichten

 

Elk bedrijf of merk heeft zijn eigen kwaliteiten. Dit worden ook wel USP’s of Unique Selling Points genoemd. Onderzoek wat de sterke punten van jouw onderneming zijn. Waarin kun jij je onderscheiden van de concurrentie en waarom moeten ze juist voor jouw dienst kiezen?

 

Denk daarbij lekker out of the box. Op “de beste service van de stad” zit een klant niet écht te wachten. Zinnen als “alles uit voorraad leverbaar” of “30 dagen niet goed geld terug garantie” doen het juist wél goed. Deze beloftes gebruik je natuurlijk alleen in jouw online campagne als jouw bedrijf hier ook echt aan kan voldoen. Bepaal dus eerst de USP’s!

 

3. Soort advertentie of campagne

 

Nu je weet wat de sterke punten van jouw bedrijf of merk zijn en waar de doelgroep zich bevindt, is het belangrijk om het format van jouw online campagne te gaan bepalen. Als je wilt adverteren op een website, kan dat in de vorm van een banner of een pop-up.

 

Adverteer je liever in de zoekmachines? SEM ads vereisen de juiste zoekwoorden. Deze keywords zorgen ervoor dat de campagne wordt weergegeven. Dit zijn op tekst gebaseerde

advertenties. Je moet dus meerdere varianten maken om te zien welke het beste werkt.

 

Wil je liever een campagne lanceren op een social media platform? Dan zijn afbeeldingen of video’s in het juiste formaat belangrijk. In elk geval moeten ze opvallend, uitnodigend en uniek zijn. Je wilt de interesse wekken én kliks genereren van zoveel mogelijk mensen.

 

Als je een campagne op social media plaatst, moet je jouw doelgroep definiëren. Dat kun je doen op basis van de demografische gegevens. Zoals leeftijd, interesses en geslacht. Ook als je een klein marketingbudget hebt kun je kiezen voor social media advertising. Bijvoorbeeld op Facebook of Instagram. Je kunt je namelijk richten op een doelgroep die voldoet aan specifieke demografische gegevens of interesses met behulp van zoekwoorden.

 

Heb je een geweldige online campagne gelanceerd die veel verkeer oplevert? Dan is het natuurlijk ook belangrijk dat jouw website of de landingspagina tiptop in orde is. Je hebt er immers niets aan als een potentiële klant in deze fase alsnog afhaakt. Bijvoorbeeld omdat de website niet gebruiksvriendelijk is of omdat de pagina niet de info verstrekt die nodig is.

 

4. Testen en beheren

 

Voordat je jouw campagne gaat lanceren, is het belangrijk om alle punten nog eens na te lopen. Klopt de doelgroep? Adverteer je op het juiste platform? Passen de USP’s bij jouw bedrijf en gebruik je het juiste format? Ook nadat jouw campagne online staat rust je niet op je lauweren. Gebruik de meetbare resultaten. Als de ad live staat, moet je de prestaties controleren en indien nodig wijzigen om de campagne te kunnen blijven verbeteren.

vierkant overlay groen zwart2-100.jpg

Online adverteren liever uitbesteden?

Wil je wél resultaten zien maar liever geen uren bezig zijn met zaken waar je eigenlijk geen verstand van hebt? Hoeft ook niet. We nemen het graag van je over. Als experts in het opzetten van succesvolle online campagnes, weten we precies wat wel en juist niét werkt. Ook voor jouw bedrijf, dienst, merk of product. Neem dus gerust contact met ons op.

bottom of page