• Wat is MKB marketing?
MKB marketing omvat alle strategieën die jouw bedrijf helpen om de doelgroep te kunnen bereiken. Het doel kan heel divers zijn. Van het aantrekken van nieuw personeel tot aan het creëren van meer leads en verkopen of naamsbekendheid. Bijvoorbeeld door het doelgericht inzetten van online campagnes en reclames die passen bij jouw onderneming en doelgroep.
Dat kan via verschillende kanalen en platformen. Daarbij kun je denken aan social media marketing, maar ook aan content marketing, conversie- en zoekmachine optimalisatie. Als klein bedrijf heb je een marketingbudget dat past bij de omvang van je onderneming. Dat betekent dat MKB marketing dus als geen ander efficiënt, doelgericht en meetbaar moet zijn
Online marketing voor het mkb in een nieuw jasje:
• Transparant
• Zonder poespas
• Resultaat gericht
MKB marketing:
De manier waarop het Midden en Kleinbedrijf in contact komt met potentiële klanten is verandert. Met MKB marketing beschikken ook kleine ondernemers over een breed scala aan marketingstrategieën. Zoals content en social media marketing bijvoorbeeld.
Daardoor kunnen kleine bedrijven hun diensten wél kostenefficiënt en meetbaar onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Dat in tegenstelling tot traditionele reclame, zoals drukwerk. Wat houdt deze marketing precies in en wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf?
• MKB marketing cases:
• 7 verrassende voordelen van marketing voor MKB bedrijven:
MKB marketing biedt veel voordelen voor middelgrote en kleine ondernemingen. Zoals een verbeterde online vindbaarheid, meetbare resultaten, meer naamsbekendheid of het verhogen van de conversies. Welke voordelen heeft marketing voor het MKB nog meer?
1. Verbeterd de online aanwezigheid
Als MKB bedrijf is het soms moeilijk om op te boksen tegen de grote jongens. Je hebt nou eenmaal géén marketingbudget met zes nullen. Toch is een goede online aanwezigheid belangrijk. Je wilt namelijk voorkomen dat potentiële klanten naar de concurrent rennen.
Bijvoorbeeld omdat jouw bedrijf online niet goed of zelfs helemaal niet vindbaar is.
Ruim 80% van de mensen doet online onderzoek voordat ze overgaan tot het ondernemen van een actie. Ze zoeken naar meer informatie over een merk, een dienst of een product. Ook beoordelingen en recensies van voorgaande klanten spelen hierbij een belangrijke rol.
-
Concurreren met grote bedrijven
-
Jouw website als verkoopmachine
-
24 uur per dag online aanwezigheid
Dus, ook als kleiner bedrijf moét je online aanwezig zijn. Bijvoorbeeld met een website of via social media. Met MKB marketing kun je jouw kleine bedrijf promoten op een manier die je wél in staat stelt om te kunnen concurreren met de gevestigde merken en grote bedrijven.
Ook een geoptimaliseerde website met een goed design werkt als een verkoopmachine. Deze websites zorgen ervoor dat jouw kleine onderneming op elk moment van de dag zichtbaar en vindbaar is voor potentiële klanten. Zelfs aan de andere kant van de wereld.
2. Verbeterd de naamsbekendheid en merkloyaliteit
Door gebruik te maken van online marketing, ben je als MKB bedrijf toegankelijk geworden voor potentiële klanten. Deze toegankelijkheid heeft op zijn beurt weer een positieve invloed op de naamsbekendheid en de merkloyaliteit. Ook het klantvertrouwen wordt groter.
Bijvoorbeeld omdat je de interactie aangaat met de doelgroep via social media.
-
Interactie aangaan met de doelgroep
-
Vergroot het klantvertrouwen
-
Stimuleert de betrokkenheid
De interactie aangaan doe je door vragen te beantwoorden en te reageren op zowel positieve als negatieve recensies. Ook content die gemaakt is voor de doelgroep verbetert de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld in de vorm van blogs en landingspagina’s, gericht op de interesses én de pijnpunten van de doelgroep. Content marketing stimuleert de betrokkenheid en zet je neer als dé expert binnen jouw branche.
3. Conversies verhogen
Eén van de grootste voordelen van MKB marketing is dat je geen fysieke winkel nodig hebt om verkopen te realiseren. Jouw website is namelijk jouw belangrijkste winkel en verkoopkanaal. Daar moeten potentiële klanten alles kunnen vinden wat ze over jouw
producten of diensten willen weten. Door gebruik te maken van online adverteren, bijvoorbeeld via Google of social media kanalen als Facebook, kun je de klantreis volgen.
-
Klantreis volgen
-
Conversiepercentage monitoren
-
Meer leads of verkopen
Je kunt bijvoorbeeld nagaan wie, wanneer en hoe mensen jouw advertentie hebben gezien en welke actie ze hierna hebben ondernomen. Zoals het bezoeken van een specifieke pagina, het downloaden van content of het plaatsen van een bestelling. Met MKB marketing kun je het conversiepercentage monitoren, maar ook verhogen. Dat geldt ook voor de ROI.
4. ROI of Return On Investment verhogen
ROI staat voor Return on Investment. Dit zegt iets over de winst die een investering oplevert.
Met digitale marketing, kun je de ROI van jouw MKB onderneming niet alleen beheren, maar ook verbeteren. Dat komt omdat de prestaties van een online campagne meetbaar zijn.
-
Meer winst dan investeren
-
Meetbare prestaties
-
Geen budget verspillen aan strategieën die niet werken
Zoals de conversies, de leads of het website verkeer. Daardoor kun je het beschikbare marketingbudget heel effectief inzetten. Kortom, je hoeft geen geld meer te spenderen aan marketingstrategieën die niet werken of uiteindelijk alleen maar geld kosten. Ook geven deze analyses inzicht in welke gebieden geoptimaliseerd moeten worden. Waar kun je geld besparen en welke gebieden kunnen juist worden opgeschaald om de ROI te verbeteren?
5. Prestaties van online campagnes zijn meetbaar
Meten is weten! In tegenstelling tot traditionele marketing, zijn online campagnes wél realtime te volgen en te meten. Met andere woorden; de prestaties zijn meetbaar. Dat betekent dat je op elk moment kunt zien hoe goed een online campagne presteert.
Een online marketing specialist doet dit bijvoorbeeld door gebruik te maken van data analyse via specifieke tools. Daarmee kan de effectiviteit van een strategie op elk moment worden beoordeelt en waarnodig worden aangepast. Dat betekent meetbare resultaten.
-
Realtime volgen en meten
-
Statistieken bijhouden
-
Meetbare resultaten
Er worden statistieken bijgehouden die meer inzicht geven. Iets wat je met een flyer of folder natuurlijk niet of nauwelijks mogelijk is. Een campagne voor MKB marketing laat al binnen enkele uren resultaten zien. Of dat nu gaat om de websitebezoekers, het aantal mensen dat op de advertentie klikt of de betrokkenheid bij jouw posts op de social media kanalen.
6. Targeten op de juiste doelgroep
Een online campagne kan gericht worden op een specifieke doelgroep. De campagnes kunnen bijvoorbeeld worden afgestemd op verschillende demografische gegevens. Zoals de interesses, de leeftijd, locatie en het geslacht. Dat maakt MKB marketing zeer effectief.
Daarnaast ben je met deze target mogelijkheden niet beperkt tot lokale campagnes. Ook niet als kleine onderneming. Met één campagne kun jij je feitelijk richten op doelgroepen over de hele wereld. Bijvoorbeeld via zoekmachine campagnes of social media adverteren.
-
Doelgericht adverteren
-
Effectief en kostenefficiënt
-
Doelgerichte marketing
Zeker op social media platformen heb je de mogelijkheid om de advertenties heel gericht te targeten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de gebruikersdata die je hebt verzamelt. Op deze manier kun je online reclame richten op basis van gedrag, levensstijl of interesses.
Johan van der Schelde
Eigenaar Bouwbedrijf van der Schelde
Flexibel & boven verwachting
De samenwerking vonden we in 1 woord; super. Jullie waren heel flexibel en keken naar wat past bij ons bedrijf.
Daarnaast hadden we vanaf het begin gelijk prettig contact en het resultaat is zelfs boven verwachting.
Pacalle vermunt
HR-Manager New Motion
Frisse blik op personeelswerving
Wij zijn blij met de mannen en hun frisse kijk op werven in deze krappe arbeidsmarkt.
Ze hebben een supertoffe campagne voor New Motion uitgezet met nieuwe collega’s als resultaat!!
Daan van de velde
Marketingmanager Vervaet B.V.
Goede combinatie
Door Piek Marketing hebben we bij Vervaet op korte termijn technisch personeel weten aan te trekken.
Door hun kennis en inzicht hebben we veel nieuwe collega's gekregen die we hard nodig hadden.
De combinatie van een werken bij website en social media campagne was voor ons heel goed. We zijn erg tevreden!
• Klant ervaringen bij ons MKB marketing bureau:
Zet de volgende online stap:
Online marketing in een nieuw jasje.
• Ook pieken met jouw MKB bedrijf?
Zonder een goede online aanwezigheid is het onmogelijk om als MKB bedrijf te groeien of de strijd aan te gaan met de concurrentie. Om online marketing écht voor jouw MKB bedrijf te laten werken, heb je een op maat gemaakte strategie nodig. Niet elk Midden of Kleinbedrijf is namelijk hetzelfde. De strategie moet natuurlijk ook passen bij de middelen én het budget waarover je kunt beschikken. Een brede en doelgerichte aanpak is dus nodig.
Piek marketing is jouw expert op het gebied van MKB marketing. Met een geraffineerde mix van analyses en creativiteit, ontwikkelen we samen met jou een maatwerk strategie. Dat doen we onder het genot van een open gesprek waarbij we transparant zijn over de mogelijkheden en de kosten. Geen wurgcontracten, wél toegewijd en to the point.
Wil jij als MKB bedrijf ook groeien? Zou je beter gevonden willen worden of meer naamsbekendheid op willen bouwen? Maak dan vandaag nog kennis met de Piek methode!