top of page
  • Foto van schrijverWiljan

7 tips voor een gebruiksvriendelijke website.

Bijgewerkt op: 31 mrt. 2023

In een zee van websites moet je uitblinken om bij te blijven. Maar hoe doe je dit? In dit blog ga ik je een aantal tips geven om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren.


Inhoudsopgave:





1. Website Snelheid

Lang wachten vindt niemand leuk. Ook niet bij het laden van jouw prachtige website. Uit onderzoek blijkt dat het gros van de mensen bij een wachttijd van meer dan 1 seconde afhaakt. Superzonde, hoe voorkom je dit?





Er zijn een aantal dingen die jouw website langzaam maken, zoals bijvoorbeeld zware plug-ins, grote afbeeldingen, of langzame hosting. Plug-ins vertragen een website flink, probeer deze daarom te beperken tot het noodzakelijk. Ook afbeeldingen kunnen de website snelheid flink belasten. Dit betekend niet dat je geen afbeeldingen kan plaatsen maar zorg dat je zijn verkleind en gecomprimeerd. Er zijn diverse gratis tools online waarmee je afbeeldingen kan verkleinen.


Als laatste kan hosting een belangrijke rol spelen. Als de website of domein host langzaam reageert zorgt dit voor vertraging bij het laden van je website. Bekijk dit daarom goed voordat je een hosting provider kiest.

Website snelheid testen? Via Google pagespeed zie je direct wat je snelheid is en waar de website verbeterd kan worden.



2.Apparaat optimalisatie


50% van het internetverkeer gaat tegenwoordig via mobiele apparaten zoals telefoons en tablets. Daarom is het ook van belang dat jouw website geoptimaliseerd is voor deze apparaten. Buitenom laadtijd bevorderd dit ook de uitstraling van je pagina op mobiele apparaten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je website goed aanpast naar alle resoluties en aspect ratio’s. Dit zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid op je website.




3.Content

Onder content vallen de onderdelen waarmee je communiceert op de website. Dit zijn bijvoorbeeld de tekst, foto’s en video’s. Content bepaald het beeld wat bezoekers van je bedrijf krijgen. Maak content die aantrekkelijk is voor je doelgroep maar wel goed aansluit op jouw bedrijfsimago.


Een website bezoeker leest maar een klein gedeelte van de tekst. Foto’s en video’s worden veel meer bekeken en blijven beter hangen. Zorgt ervoor dat de content op elkaar aansluit en de belangrijkste boodschap helder overbreng.


Het is voor je content ook handig om een vaste lay-out te verzinnen en iets waar de bezoeker jouw content aan kan herkennen. (je logo bijvoorbeeld). Hoe beter de content, hoe langer bezoekers op jouw site rond blijven rondneuzen. En hoe langer ze blijven hangen hoe groter de kans dat ze klant worden.



4. Tone of voice

Veel mensen onderschatten hoe belangrijk het is op welke toon jij je bezoekers aanspreekt. Een bepaalde toon kan een je niet alleen onderscheiden van andere websites, maar kan ook vertrouwen op wekken bij je bezoekers. “Wilt u een afspraak met ons maken? Klik dan hier” of “bakkie doen?”. De tweede uitspraak heeft een wat informelere en minder geforceerde toon. Straight to the point, altijd fijn. Let er wel op dat je deze toon overal toepast. Ook in je bedankmailtjes, contact pagina en disclaimers.



5. Lay-out

Een goede gebruiksvriendelijkheid op je website begint bij de layout. Is je site logisch opgebouwd, zijn de menu’s makkelijk te vinden, is het overzichtelijk, niet te druk? Zo ja, goed bezig! Zo niet, werk aan de winkel!


Om jouw klanten een goeie gebruiksvriendelijkheid aan te bieden is het handig als je het de klant zo makkelijk mogelijk maakt. Hou het simpel, vermijd te lange menu’s en routes waarvoor je te vaak door moeten klikken. Zorg ervoor dat jouw homepagina in één opslag verteld wie je bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Zorg er natuurlijk ook voor dat iedere pagina een homebutton heeft. Verwerk op iedere pagina onderaan je gegevens en eventuele social media.



6. Huisstijl

Je huisstijl is enorm belangrijk voor je website. Hier valt je logo, kleurgebruik maar ook je lettertype en retoriek (toon) onder. Door dit allemaal goed op elkaar af te stemmen hebben je klanten iets om mee te associëren.


Je uitstraling moet blijven hangen bij klanten. De volgende keer als ze iets van je bedrijf voorbij zien komen moeten ze je bedrijf herkennen. Hoe meer jij opvalt en hoe beter je bedrijf blijft hangen, hoe meer klanten je uiteindelijk zult krijgen of behouden.

Jouw huisstijl is onderdeel van jouw merk en identiteit. Daarom is het belangrijk om goed de tijd te nemen om te bepalen wat samengaat met jouw merk. Zodat je klant een reëel beeld krijgt van wie je bent en waar je voor staat.










7. Ruimte & Rust

Sommige mensen zijn erg enthousiast over hun product of dienst, en dit willen ze overbrengen op de klant. Maar hier zit ook een gevaar.



Op sommige website wordt je beladen met advertenties, knoppen, banners en pop-ups. Je wilt mensen op je pagina houden en niet wegjagen. Hou het daarom bij pop-ups en advertentie banners die niet al te gek in de weg zitten. Een call to action pop-up kan natuurlijk gewoon zolang het maar makkelijk weg te klikken is.


Ook call-to-action knoppen zijn er vaak in overvloed. Zoveel dat je niet weet waar je moet beginnen. En dan ook nog eens van alles wat beweegt, knippert of binnen komt vliegen. Dit werkt allemaal tegendraads. Zorg voor een rustig en overzichtelijke lay-out waarbij 1 duidelijke call-to-action uitspringt.




Website laten maken?


Dan bent u bij ons aan het goede adres. Met onze expertise zorgen we dat u de website krijgt die uw bedrijf verdiend.


Waarom uw website laten maken door MKB Marketing Zeeland?


- Aangepast aan uw wensen

- Toekomst bestendig

- Gemakkelijk zelf te beheren

- Voor elk budget.


Offerte of meer informatie? Neem contact op!


Meer informatie? Nu je al deze tips gelezen hebt, denk ik dat je klaar bent om je site helemaal gebruiksvriendelijk te maken. Nog niet moe? Lees dan onze andere blogs die jou kunnen helpen bij de ontwikkeling van je website of online presentie.









bottom of page