top of page
Foto van schrijverCasper Blom

Waarom Google Analytics

Bijgewerkt op: 16 sep. 2023

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dat is waar het op neer komt als het gaat om het gebruik van Google Analytics. Voor ieder bedrijf met een website is het aan te raden om het programma te gebruiken. Er is namelijk veel voordeel te halen uit het maken van keuzes gebaseerd op feiten en waterdichte data. En daar komt bij dat het ook nog eens overzichtelijk en makkelijk vanuit één plek wordt geserveerd aan je. De vraag is dus niet waarom je Google Analytics moet gebruiken maar hoe. We schotelen je hieronder de voordelen van het programma voor en leggen je uit hoe het werkt.


Gebruik Google analytics voor je website en advertenties


Wat kan je met Google Analytics:


Online wordt bijna alle data bijgehouden. Het voordeel hiervan is dat er veel meetbaar is en dat overal wel informatie over te vinden is. Als het gaat om je bedrijf, is het bijhouden van analyses natuurlijk erg belangrijk. En Google Analytics is hier een van de beste manieren voor. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel handige functies te vinden op Google Analytics om achter veel informatie te komen.


Als eerste wordt er veel data opgeslagen van websites. Er is bijvoorbeeld te zien op welke manier men op je website terecht komt en of de website de juiste doelen behaalt. Daarmee bedoelen we hoe vaak er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van een contactformulier. Het verkeer naar je website wordt dus ook geanalyseerd zodat je kunt zien via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Bijvoorbeeld via social media, of juist via Google zelf. Daarbij is het zelfs zichtbaar welke zoekwoorden het meest worden gebruikt door mensen die op je site terecht komen. De basis hiervan is een goed doordachte website. Hier hebben we bij Piek Marketing veel ervaring mee. Hieronder zie je een voorbeeld.





Ook demografische gegevens en gedragsanalyse van je websitebezoekers wordt in detail bijgehouden. Het online gedrag van je bezoekers is natuurlijk heel interessant voor optimalisatie van je bedrijf en je producten. Zo is er te zien welke pagina’s het meest bezocht worden en welke juist het minst. Tot in de kleinste details is te zien hoe bezoekers navigeren, waar ze op afhaken en op welke manier ze je website doorkijken. Het is super handig om deze info te gebruiken bij het verbeteren van je site. Je kunt de website optimaliseren voor je klant om zo de beste gebruikerservaring te geven. Online moet alles kloppen. De lat ligt hoog tegenwoordig.




De website-ervaring op telefoons wordt ook bijgehouden. Het is belangrijk om te weten hoe je website het doet op verschillende apparaten. Zeker de helft van je websitebezoekers zitten niet achter een computer of laptop maar doen dit op een andere manier. Wel handig om te zorgen dat je website op die manier net zo gebruiksvriendelijk is.

Google Analytics is slim om te gebruiken voor je bedrijf

En heb je een online winkel? Google Analytics houdt alles bij dat te maken heeft met verkoop, transacties, inkomsten en uitgaven. Het programma is geschikt om inzicht te krijgen al dit soort data. Daar bovenop is het ook mogelijk om dashboards en rapporten te personaliseren. Dan is het nog wat overzichtelijk en naar je zin. Tot slot kun je dan nog manieren aangeven hoe al deze informatie wordt weergegeven. Bijvoorbeeld in een tabel of een grafiek.


Waarom is dit belangrijk voor online marketing?


Google Analytics is echt een must voor je online marketing. Waarom? Omdat beslissingen gebaseerd op feiten en analyses heel belangrijk zijn bij online marketing. Het programma houdt uitgaven van campagnes ook heel goed bij en geeft ook aan welke keuzen het beste kunnen worden gemaakt. Het is daarom ook kosteneffectief om dit mee te nemen in je marketingkeuzes.


Er is ook nog een voordeel als het gaat om campagnes. Zoals al eerder genoemd houdt het programma ook goed bij wie je doelgroep is en welke kenmerken deze heeft. Campagnes kunnen hierdoor gepersonaliseerd worden zodat het de doelgroep nog beter aan spreekt. Dit kan natuurlijk zorgen voor meer weergaven maar ook verkopen.


Hoe gebruik je Google Analytics


Door een Google-account te koppelen aan het programma, installeer je Google Analytics voor je website. Met een ‘Tracking-ID’ zorg je er vervolgens voor dat het programma je website in de gaten houdt en data verzamelt. Op de website van Google Analytics zie je vervolgens alle gegevens en kan je eventueel doelen instellen voor je website. Google houdt dan bij of je die doelen ook bereikt.



Omdat een website een constant doorlopend project is, zijn er constant verbeterpunten. Krijg hier inzicht in via Google Analytics zodat je dit aan kunt passen. En dat gaat niet alleen over de inhoud je website. Via alle informatie die het programma geeft is het ook zeker mogelijk je marketingstrategieën aan te passen, trends, kansen en bedreigingen in te zien en dus op heel veel vlakken je bedrijf te verbeteren. Een goed idee om Google Analytics te gebruiken dus!


De conclusie is eigenlijk net zo simpel als het gebruik van Google Analytics. Het is sterk aan te raden om dit programma te gebruiken voor je analyses door alle voordelen die Google Analytics heeft. Daarbij is het wel belangrijk om verstand te hebben van het programma. Want ook al is het programma goed ingedeeld, kan het nog steeds wat ingewikkeld zijn voor nieuwe gebruikers. Meer uitleg nodig of je online marketing uitbesteden? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Kom langs voor een gesprek en dan praten we verder!






Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page