top of page
  • Foto van schrijverWiljan

De opmars van GenZ op LinkedIn

Bijgewerkt op: 5 mei 2023

Wel eens gehad dat iemand, waarvan je het idee had dat die nog maar een kind was, opeens al volwassen is? En als je dan ook nog hoort dat hij of zij al aan het werk is?

Je bent zeker niet de enige. Maar het is wel de realiteit. Iemand die in 2000 geboren is, wordt dit jaar al weer 23. En die nieuwe generatie komt nu het werkveld in. En dat brengt wel wat teweeg.





Mogen we voorstellen? – GenZ.

GenZ? Nee, dat is geen deel van het DNA. Het is de benaming voor de nieuwe generatie die nu werkvloer op komt, ook wel “de jonge mensen die we niet helemaal begrijpen”. Generatie Z. Deze mensen geboren tussen 1995 en 2012 zijn geen mensen uit de toekomst. Ze zijn hier. De meeste al volwassen en de werkvloer op aan het gaan.


Generatie Z: GenZ, Generatie Greta

  • Leeftijd: geboren 1995-2012 (tussen 28 en 11 jaar oud)

  • USP: de eerste generatie die opgroeit met Internet & smartphones

  • Typisch GenZ: altijd online. Het echte leven is samengesmolten met het digitale.

  • Eigenschappen: Flexibel, ondernemend, informeel. Ze houden van persoonlijk contact en willen niet vast willen zitten aan een tijd en plaats om te werken.

  • Waarden: Open-minded, bewust omgaan met mens & milieu. Ze hebben niets met autoriteit, iedereen is gelijk op de werkvloer. Gericht op financiële zekerheid.

  • Problemen: Moeite met het nemen van beslissingen. Er zijn te veel opties, te veel informatie en te weinig tijd om rustig over de beslissing na te denken. Bovendien staan ze onder enorme druk om zichzelf te presteren. Omdat ze zichzelf via sociale media voortdurend vergelijken met de (zogenaamd) mooie levens van anderen, voelen ze zich slecht en trekken in twijfel over zichzelf. Mentale gezondheid speelt daarom ook een belangrijke rol bij Gen Z.




GenZ op LinkedIn

De laatste jaren is GenZ logischerwijs nog niet zo sterk vertegenwoordigd op het bedrijfsplatform. Maar tegenwoordig is deze generatie de snelst groeiende groep. Volgens een studie van Statista zijn de meeste van hen minstens een keer per week actief op LinkedIn om berichten te lezen, te liken, te becommentariëren en te delen. De engagement was eind 2021 2,7 keer hoger dan begin 2020.


80% van GenZ is op LinkedIn geïnteresseerd in het volgen van bedrijven en organisaties op LinkedIn, ook omdat 5% van de jonge gebruikers deze LinkedIn-content “waardevol” vindt. De pagina's van grote technologiemerken en zakelijke uitgevers worden daardoor het vaakst bezocht.


Volgens LinkedIn is de jonge doelgroep meer gefocust op hun carrière en zijn ze bereid om zelfs in het weekend aan deze doelen te werken. Ze zijn aantoonbaar ambitieus, maar ook sociaal bewust. Uit deze kenmerken kunnen interesseclusters worden afgeleid, zoals bijvoorbeeld netwerken, leren en onderzoek, financiën, investeringen en zaken.


Welke content spreekt GenZ aan op LinkedIn?

LinkedIn heeft zijn platform de afgelopen jaren ingrijpend gewijzigd en kiest voor een veel meer op inhoud gerichte aanpak. Perfect voor de enthousiaste GenZ die van verrijkende content houdt. Ze zijn geïnteresseerd in de (succes)verhalen van mensen en op zoek naar oriëntatie en perspectief. De jongeren willen zichzelf verwezenlijken. Creëer daarom als bedrijf content leerzame feiten en opvallende perspectieven. Open de deuren voor deze generatie en neem ze mee op jouw missie. Produceer inhoud die deze groep vooruithelpt en onderwijst. Laat oplossingen zien, bied mogelijkheden en help met gidsen en how-to's. Doe dit alles met korte en visuele posts. GenZ is niet gewend om lange teksten te lezen. Pakkende koppen, korte teksten en visuele content, dat is essentieel.




Waarom als bedrijf contact met GenZ opbouwen?

De GenZ is de snelst groeiende groep op LinkedIn. Momenteel zijn 78 miljoen jongeren op het socialemediaplatform te vinden. Dat is ongeveer 10 procent van alle leden wereldwijd. Maar daar zal het in de toekomst niet bij blijven. Dat alleen al doet alle bedrijven die op zoek zijn naar potentiële nieuwe werknemers opletten! Want deze ongelooflijk groeiende groep wordt dus heel interessant voor B2B-zaken.


GenZ verschilt niet helemaal van andere generaties. Zij gebruiken LinkedIn ook om hun carrière vooruit te helpen. Maar zij leggen duidelijk meer de nadruk op een op waarden gebaseerde benadering van hun loopbaan. Het gaat niet alleen om groei, maar ook om transparantie en authenticiteit. Volgens een LinkedIn-enquête willen ze deel uitmaken van iets dat groter is dan zichzelf. Om op lange termijn vertrouwen te winnen, loont het dus voor jouw bedrijf de moeite om in een vroeg stadium merkbekendheid op te bouwen.


GenZ in de beroepswereld

Volgens een studie zal tegen 2025 ongeveer 27 procent van de werknemers van GenZ afkomstig zijn. De pandemie heeft het arbeidsleven fundamenteel veranderd en de “digital natives” zullen met hun ideeën en ervaringen de arbeidsmarkt veroveren. Volledig op afstand, volledig digitaal – Niets totaal nieuws in onze huidige wereld. Maar de GenZ zullen dit over de hele linie als “normaal” beschouwen. De arbeidsmarkt is aan het veranderen – deels door deze generatie.


Personeelswerving bij GenZ

Solliciteren via social media is het nieuwe normaal. De jongeren uit generatie Z solliciteren grotendeels via Instagram of Facebook. Geen lange sollicitatie brieven maar simpel weg een contact formuliertje invullen. Laagdrempelig & informeel


Ze hebben daarnaast weinig geduld. Ze verwachten een snelle reactie van het bedrijf. Door het laagdrempelige solliciteren hebben ze zo weer ergens anders gesolliciteerd. Meerdere sollicitaties tegelijk is daardoor voor Gen Z eerder de regel dan uitzondering.


Wacht je daardoor te lang met reageren kan het zo maar zijn dat ze jouw bedrijf alweer vergeten zijn. Ook starten met werven van Gen Z? Wij hebben dit al voor heel wat bedrijven gedaan. Lees hier hoe we dit doen.


GenZ is gewend aan onmiddellijke feedback.

Als het erop aankomt, wil 60% directe en frequente communicatie met hun werkgevers om hun prestaties te evalueren. Sollicitanten verwachten onmiddellijke feedback op hun sollicitatie. Werknemers verwachten onmiddellijke feedback voor een voltooide taak. En als ze het niet krijgen, voelen ze zich onzeker. Vooral managers van de oude stempel worden hierdoor overbelast.


Hoewel ze bij oudere generaties de reputatie hebben ongemotiveerd of onpraktisch te zijn, is de GenZ'er zeker bereid hard te werken voor de financiële zekerheid die zij wensen. Uit een studie blijkt dat 58% van de GenZ-werknemers bereid is 's nachts en in het weekend te werken als dat betekent dat ze een hoger salaris krijgen.


Een belangrijk aspect dat de werknemers van de GenZ onderscheidt van die van andere generaties is een zeer op waarden gebaseerde benadering van hun loopbaan en hun werkvooruitzichten. Diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit worden steeds belangrijker voor hen – in het dagelijks leven en op het werk. GenZ hecht waarde aan economische zekerheid, communicatie en transparantie.


De sleutel tot een succesvolle samenwerking met GenZ is naar hen te luisteren en flexibel te zijn in hun wensen en ideeën. En als dat lukt en een jongere uit GenZ zit op zijn plek, dan heb je er een ongelooflijk harde werker aan.


Wij zijn de GenZ

Natuurlijk is het moeilijk om het gedrag van een hele generatie te evalueren. Iedereen is een individu en niemand wil over één kam geschoren worden met miljoenen leeftijdgenoten alleen maar omdat hij in een bepaald jaar geboren is. Niettemin zijn wij van mening dat de onderzoeken van LinkedIn en Statista aantonen dat GenZ-werknemers frisse ideeën en een sterk arbeidsethos meebrengen naar de werkplek.


Personeelwerven in GenZ, of GenZ aanspreken via social media? Laat dat maar aan ons over! Als GenZ'ers zelf weten we als geen ander hoe we dat moeten doen.



bottom of page