Contentmarketing is een begrip dat u veel tegenkomt als u een eigen onderneming heeft. In het kort is contentmarketing alle marketing waarmee u antwoord geeft op de vragen van uw doelgroep.
Daaronder verstaan we ook het inspireren van uw doelgroep: u kunt nieuwe klanten aantrekken met contentmarketing, terwijl u oude klanten scherp houdt. Wat houdt contentmarketing in en hoe kunt u dit zelf inzetten? In deze blog ontdekt u de basis van content marketing.
Inhoudsopgave:
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een vorm van marketing die direct antwoord geeft op de vragen van uw doelgroep, en die uw doelgroep inspireert. Deze vorm van marketing kan op verschillende kanalen worden ingezet.
Denkt u bijvoorbeeld aan:
- Blogs op uw website
- Apps
- Video’s (instructievideo’s of juist entertainment)
- Een website naast de website die u al heeft, om uw doelgroep te inspireren en informatie te geven.
- Emailmarketing
Content marketing is dus een andere vorm van marketing dan simpelweg reclame te verspreiden zoals ‘Koop product X’.
Een voorbeeld is een merk in huidverzorging dat naast een webshop, een uitgebreide website heeft met allerlei informatie over de huid en huidproblemen. De doelgroep beschouwt deze website als een goede informatiebron en krijgt zo meer vertrouwen in het product. Het resultaat is dat de doelgroep het product sneller zal aanschaffen. Dit is één van de vele content marketing mogelijkheden!
Hoe werkt contentmarketing?
Contentmarketing is een vorm van marketing die aansluit op de behoeften van uw doelgroep. Door op deze behoefte aan te sluiten, gaat uw doelgroep u als expert zien in uw vakgebied. Als iemand uit uw doelgroep een dienst of product nodig heeft uit uw vakgebied, is de kans groter dat deze persoon voor u kiest als ze uw naam al kennen.
Daarnaast doet contentmarketing nog meer:
- U wordt beter vindbaar op Google
- Uw conversiepercentage wordt hoger (daarmee bedoelen we dat het aantal betalende klanten groeit)
- Content marketing trekt aanzienlijk meer aandacht van uw doelgroep dan traditionele marketing.
Contentmarketing kan op veel verschillende manieren worden vormgegeven. Verderop gaan we hier dieper op in met een aantal voorbeelden.
Wat zijn kenmerken van geschikte contentmarketing?
Niet alle marketing uitingen zijn geschikt als contentmarketing.
Om te slagen als contentmarketing moeten reclame uitingen aan de volgende eisen voldoen:
- Contentmarketing is géén marketing die direct verkoopt. Het is marketing die uw doelgroep (indirect) helpt om uw product te ontdekken.
- De content staat in de basis op uw website, kennisbank of micro website
- De content is relevant en deelbaar voor uw doelgroep
- De contentmarketing moet bijdragen aan uw verkoopdoelstellingen: kortom, ze moet resultaat opleveren.
Het is belangrijk dat contentmarketing past bij de onderneming die u heeft. Als u klus artikelen verkoopt, past een instructievideo beter bij uw bedrijf dan contentmarketing met grote lappen tekst.
Content marketing voorbeelden
Zoals u hierboven las, is er veel verschillende contentmarketing mogelijk. We geven nog een paar voorbeelden, zodat duidelijker wordt wat contentmarketing precies is.
- Instructievideo’s over uw product
- De loodgieter die blogs plaatst over hoe u zelf eenvoudige problemen verhelpt.
- Een nagelstyliste die foto’s plaatst met nagelstyling tips
- Het magazine ‘Allerhande’ van Albert Heijn.
- Magazine met uitjes tips van de NS
- Een bank die een eigen website heeft met informatie over financiële zaken
- Een aanbieder van zakelijke trainingen die een kennisbank heeft met tips voor managers
Wat deze contentmarketing voorbeelden gemeen hebben, is dat ze elk het verhaal van een onderneming of merk vertellen. Dit doen ze niet met schreeuwerige reclame, maar door inspiratie en kennis te delen. Al deze uitingen van contentmarketing scheppen vertrouwen. Bovendien zorgen ze voor klantretentie (behouden van oude klanten) en het aantrekken van nieuwe klanten.
Kunt u zelf een content marketing strategie opzetten?
Met simpele middelen en goed advies kunt u zelf prima een content marketing strategie opzetten. Als u zeker wil weten dat contentmarketing echt wat oplevert, kan het nuttig zijn om uw marketing uit te besteden.
Een online marketingbureau weet per bedrijf wat de beste contentmarketing is en heeft alle tools in huis om een campagne op te zetten. Bovendien scheelt het veel tijd. Natuurlijk kunt u ook (gedeeltelijk) de contentmarketing zelf aanpakken!
Is content marketing hetzelfde als social media marketing?
Content marketing en social media marketing worden nog weleens door elkaar gehaald. Toch zijn de twee niet hetzelfde. Social media is een onderdeel van content marketing, maar vindt nooit alleen daar plaats.
Een website is vaak de basis van contentstrategie. Wél is social media voor MKB ondernemingen een belangrijk kanaal voor content marketing berichten. Social media marketing is namelijk relatief goedkoop en er kan makkelijk getarged worden op de (plaatselijke) doelgroep van uw MKB bedrijf.
Valt emailmarketing onder contentmarketing?
Email marketing valt niet zozeer onder contentmarketing. Wél kunt u emailmarketing doeltreffender inzetten als u een sterke content marketing strategie inzet. Bij contentmarketing draait het om de informatie waar uw doelgroep naar op zoek is. Uw emailmarketing kunt u daarop laten aansluiten. Zo kan er in de mail naar uw klanten en doelgroep nuttige informatie staan. Deze ‘content’ leidt uiteindelijk tot het doen van een aankoop.
Wat is de beste content marketing strategie voor een MKB onderneming?
Elke MKB onderneming is verschillend en heeft dus behoefte aan een andere content marketing strategie. Wel geldt voor het MKB vaak dat sociale media, videomarketing en email marketing geschikte kanalen zijn. U kunt deze middelen heel precies segmenteren en vervolgens inzetten als content marketing. Dit is met name belangrijk als uw bedrijf plaatselijk actief is. Overigens is email marketing (zoals we al hebben toegelicht) geen contentmarketing, maar het heeft er wel mee te maken. Hoe u email marketing en sociale media precies gebruikt, hangt natuurlijk af van uw bedrijf. Een online marketeer kan u hierin adviseren.
Video als contentmarketing
Video’s zijn al een tijdlang sterk in opkomst voor contentmarketing. Ze hebben namelijk een paar voordelen:
- Videobeelden blijven lang hangen.
- Met een video kunt u duidelijk maken wat u met tekst niet duidelijk kunt maken.
- Video’s zijn erg geschikt om instructies en informatie over uw product of dienst te geven.
- Video is veelzijdig qua mogelijkheden
- Met video wordt uw bedrijf beter vindbaar.
- De kans dat een video wordt gedeeld (bijvoorbeeld via sociale media) is 1200% groter dan dat uw tekst gedeeld wordt.
Een ander voordeel van video is dat u de sfeer en het verhaal bij uw bedrijf completer kan maken. Na het zien van video content marketing, heeft uw doelgroep een beeld van uw bedrijf dat makkelijk bijblijft en sneller besproken wordt. Om deze reden wordt video marketing een steeds prominentere vorm van marketing. Ons marketingbureau werkt graag aan video’s: wij worden meteen enthousiast van de creatieve mogelijkheden die dit biedt!
De voordelen van contentmarketing uitbesteden
Contentmarketing kunt u zelf opzetten of uitbesteden. Als u enige ervaring met online marketing heeft, kunt u hierin een goede basis opzetten.
Uitbesteden heeft ook een aantal voordelen:
- Door content marketing uit te besteden blijft uw website up to date.
- Deskundige content marketing levert uitstekende resultaten op
- Er kunnen content marketing aspecten voor u geautomatiseerd worden, zoals social media berichten.
- Een online marketeer kan adviseren welke marketing kanalen het beste bij uw bedrijf passen.
- Het scheelt u tijd: deze tijd kunt u besteden aan de werkzaamheden van uw bedrijf.
- Een online marketingbureau zorgt ervoor dat uw website, huisstijl, emailmarketing en contentmarketing één geheel vormen.
- Professionele contentmarketing levert meer winst op en kost u uiteindelijk minder geld.
- Een online marketingbureau is altijd op de hoogte van de laatste marketing trends en speelt hier op in.
Contentmarketing uitbesteden is dus de moeite van het overwegen waard: het levert een duidelijk resultaat op, terwijl u zich op uw bedrijf kunt focussen.
Ons online marketingbureau
“Content is king” zeggen marketeers weleens. En dat klopt ook: contentmarketing is inmiddels dé manier om een grotere naamsbekendheid te creëren. MKB Marketing Zeeland is gespecialiseerd in alle vormen van online marketing, waaronder content marketing. Is uw website verouderd of twijfelt u over welke marketingstrategie bij uw bedrijf past? Wij realiseren een relevante marketing strategie voor u. Dit is altijd maatwerk. Daarom heeft u bij ons een vast contactpersoon: u kunt ons altijd bereiken. Samen met u bekijken we wat de beste content marketing strategie is voor uw MKB onderneming.
コメント