Het is dé manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Google Adwords is het programma waarmee je adverteert op Google als bedrijf. Omdat de meesten Google gebruiken als zoekmachine is het platform vrij commercieel. Er zijn namelijk erg veel potentiële klanten die op de zee van Google surfen. Slim dus, om ook gebruik te maken van Google Ads. Het is in ieder geval goed om ervan af te weten. Hieronder staat alles wat je moet weten over Google Ads.
Wat houdt Google Adwords in
Het platform is dus een programma van Google dat ook wordt beheerd door Google. Als adverteerder kun je met het platform advertenties maken die mensen te zien krijgen op internet, als voorbeeld tussen de zoekresultaten op Google. Als je iets opzoekt op Google, staan de advertenties altijd bovenaan in de zoekresultaten. Dit zijn dus die Google Ads. Niet iedereen krijgt dezelfde advertenties te zien. Je kunt als adverteerder namelijk heel specifiek je advertenties laten zien aan de juiste mensen. Je doelgroep. Dit gaat op basis van locatie, demografische gegevens, interesses en zoekwoorden.
Hoe werkt Google Adwords
Eigenlijk is het programma een soort Veilingsysteem. De hoogste bieder krijgt het beste plekje op Google waardoor de advertentie het meest wordt bekeken. Hoe dat werkt? Google kijkt naar een aantal onderdelen om te bepalen wie de hoogste bieder is.
Als eerste uiteraard de hoogte van je bod. Adverteren op Google kost geld, maar het is aan jezelf om te bepalen hoeveel geld je inzet. Hoe meer geld er wordt besteed op de advertentie, hoe meer bereik de advertentie heeft.
Het volgende onderdeel is de kwaliteit van je advertentie. Bij het maken van de advertenties gebruik je natuurlijk Google Adwords. In het programma doorloop je aantal stappen waarmee je je advertentie instelt. Het programma geeft ook aan hoe goed de advertentie dan in elkaar zit. Google geeft niet alles aan dus er zijn ook dingen waar op gelet moet worden door de adverteerder zelf. En is de kwaliteit eindelijk goed? Dan zal Google de advertentie vaker terug laten komen.
Ook kijkt Google naar de verwachte klikfrequentie. De verwachte klikfrequentie geeft aan hoeveel Google denkt dat er doorgeklikt gaat worden op de advertentie. Ook wordt er gekeken naar de meest relevante advertentie voor de gebruiker. Al deze onderdelen samen bepalen wie de hoogste bieder is in de veiling en dus hoe goed de advertentie scoort in Google.
Waarom is het slim om Google Adwords te gebruiken?
Deze manier van online adverteren is heel effectief. En dat voor een aantal redenen. Als eerste kun je je volledig focussen op een bepaalde groep. Je kunt heel nauwkeurig aangeven wie de advertentie te zien krijgt. Zo adverteer je veel effectiever en betaal je Google ook alleen maar voor potentiële klanten en geen willekeurige mensen.
Daarnaast zie je bij het gebruik van Google Ads veel sneller resultaat. Als je een pagina van je website organisch (niet betaald) probeert te laten groeien, duurt dit veel langer dan betaald. Je kunt alle advertenties die je uitzet via Google Adwords precies bijhouden omdat alles gemeten wordt. Dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics. Wat dat precies is? We leggen het je graag uit in onze blog over Google analytics.
Welke soorten Google Ads zijn er?
In totaal zijn het er redelijk wat, de drie meest voorkomende leggen we je uit. Dit zijn de zoekadvertentiecampagnes, display-advertentiecampagne en shopping-advertentiecampagne. Zoekcampagnes zijn misschien wel de meest voorkomende advertenties. Deze campagnes worden voornamelijk gebruikt om de zichtbaarheid van een website of een product te vergroten.
Display-campagnes zijn de advertenties die je voornamelijk ziet op websites en apps. Balken of stroken met visuele advertenties. Net als alle andere advertenties op Google worden deze campagnes getarget op de juiste doelgroep.
Dan de shopping-advertenties. Deze advertenties kunnen tussen de zoekresultaten staan, maar kunnen ook op het shopping platform van Google gevonden worden. Shopping-advertenties zijn vaak kleinere afbeeldingen van producten met daarbij het merk en de prijs. Puur gericht op verkoop dus. Alle 3 de advertenties werken dus anders en hebben verschillende doelen. Zorg dat jouw advertentie de juiste soort is, die het meest aansluit op het doel van je advertentie.
En dat is dan ook de kunst. Ook bij advertenties moet het hele plaatje kloppen. Je wilt ervoor zorgen dat de boodschap die je met je advertentie over brengt oprecht en passend is. Als marketingbureau zijn wij daar ook erg mee bezig. Bij het opnemen van advertenties letten we goed op echtheid en eerlijkheid. Zo zijn we zelf ook, recht door zee.
Want hoe onderscheid je je tussen alle nepheid tegenwoordig? Door een authentieke en oprecht beeld te geven van je bedrijf. Zo haal je het maximale uit jouw Google Advertenties. Wil je het daar een keer over hebben met ons? Laten we dat dan inplannen! Volledig vrijblijvend natuurlijk.
Comments