top of page
Foto van schrijverWiljan

Email marketing tips voor een succesvolle campagne.

Bijgewerkt op: 31 mrt. 2023


In onze vorige blog las u al dat emailmarketing een effectieve vorm is van online marketing in 2021. Het is stabiel, persoonlijk en kent een grote ‘return of investment’. Uw investering betaalt zich ruimschoots terug met emailmarketing. Toch kent email marketing ook wat aandachtspunten, zoals de inhoud van uw mails en de privacy regelgeving (AVG). Hoe voorkomt u bijvoorbeeld dat u in de spambox terecht komt? In deze blog vindt u tips om van email marketing een succes te maken!


Inhoud:

lees onder de afbeelding verder.


Email marketing in 2021: wat houdt het in en waar moet u op letten?

Email marketing is al jarenlang een stabiele vorm van online marketing. Het medium email verliest namelijk niet aan populariteit. Dit is één van de redenen om email marketing te overwegen. Toch zijn er op het gebied van email marketing ook trends. Deze hebben met name betrekking op hoe u uw klanten benadert. Hieronder leest u precies wat er belangrijk is bij emailmarketing anno 2021. Door hierop in te spelen wordt de kans op betalende klanten groter, en verkleint u de kans dat uw mails in de spambox belanden.

Hoe persoonlijker, hoe beter

Bij email marketing wordt het steeds belangrijker om uw bericht te personaliseren. Dat betekent niet alleen dat de naam van uw klant in het bericht staat: het gaat nog veel verder. U stuurt elke klant namelijk die informatie waar hij of zij behoefte aan heeft. Zo stuurt u uw klanten bijvoorbeeld mails met betrekking tot de productgroep waar zij belangstelling voor hebben. Zoals u merkt, zal niet elke klant alles bij u bestellen. Hierop kunt u inspelen: stuur uw klant e-mails met informatie over juist dié producten waar hij of zij belangstelling voor heeft.

Zorg voor een stukje storytelling in uw email marketing

Email marketing is anno 2021 meer dan reclame sturen naar uw klanten. Door in uw email marketing echt een verhaal te vertellen, raakt u uw klanten echt. Voorbeelden van storytelling zijn bijvoorbeeld:

- Een stukje achtergrond over uw product vertellen

- Een (mogelijk) probleem schetsen en met een oplossing komen.

- Gebruik van humor

Emailmarketing uitbesteden of een tekstschrijver inhuren kan een goede stap zijn om een goed (effectief) verhaal neer te zetten in uw e-mails.


Wees integer met privacygegevens

Het is belangrijk dat u altijd de privacy van uw klanten waarborgt. U email marketing moet dus voldoen aan alle voorschriften van de AVG (algemene verordening gegevensbescherming). Zo moet uw klant zich op elk gewenst moment uit kunnen schrijven van de mails. Het is dan belangrijk dat uw klant de e-mails dan ook daadwerkelijk niet meer ontvangt! Een tool (programma) kan u helpen om alle privacy goed te beheren.

Zorg dat de mails goed leesbaar zijn op elk scherm

Net als bij uw website of online shop, is het erg belangrijk dat mails op elk scherm goed te lezen zijn. Een lastig lezende email is voor uw klant of doelgroep een trigger om snel te stoppen met lezen. Stuur daarom bij elke email marketing campagne eerst een testbericht. Vervolgens bekijkt u of de testberichten op elk scherm goed zichtbaar zijn! Verderop in deze blog gaan we hier verder op in.


lees onder de afbeelding verder.


Zo bedenkt u een email marketing strategie:

Een email marketing strategie vraagt natuurlijk wat voorbereiding. In drie stappen kunt u een email marketing strategie creëren. Hieronder lichten we elke stap kort toe.

Bepaal het doel van uw email marketing campagne

Voor u uw email marketing strategie bepaalt, is het natuurlijk belangrijk om een doel te stellen. Het doel van uw e-mails kan bijvoorbeeld zijn:

- Bestaande contacten veranderen (converteren) naar een betalende klant.

- Nieuwe inschrijvingen werven

- Bestaande klanten terug laten komen voor een extra aankoop

- Oude klanten of ‘slapende’ klanten terugwinnen als betalende klant.


Verdiep u in de doelgroep: wie zijn dit?

De tweede stap van uw email marketingstrategie is dat u zo precies mogelijk definieert wie uw doelgroep is. Schrijf dit op: op deze manier kunt u altijd op uw plan terugvallen! Stel uzelf de volgende vragen over uw doelgroep:

- Geslacht

- Leefstijl

- Behoeften

- Werk en opleiding

- Gezinssituatie

- Wat wil uw doelgroep weten?

- Hoeveel weet uw doelgroep van uw product?

Om goed te achterhalen wat er speelt bij uw doelgroep, kunt u bijvoorbeeld reviews bekijken van online aanbieders die dezelfde doelgroep aanspreken.

Bepaal uw email marketing strategie

Na het vaststellen van uw doel en doelgroep, kunt u een email strategie creëren. U weet nu immers wat u wilt bereiken en bij welke doelgroep. U kunt bijvoorbeeld:

- Uw doelgroep laten kennismaken met uw product

- Een kortingsvoucher aanbieden

- Vertrouwde klanten bewegen tot meer aankopen.

Zorg er dus voor dat u haarfijn weet wat uw doelgroep wil weten en maak onderscheid tussen oude klanten en potentiële klanten.



Email marketing: wat zijn de kosten?

Welke kosten u maakt aan email marketing, hangt af van uw doel en werkwijze. Deze punten bepalen bijvoorbeeld uw email marketing kosten:

- Setup kosten, zoals bijvoorbeeld het programma waarmee u email marketing opzet

- Projecten die uw email marketing helpen, zoals emailadressen verzamelen

- Kosten voor uw email marketingprogramma

- U verdiepen in email marketing in uw branche

- Kosten voor email marketing uitbesteden.

Email marketing staat bekend om zijn hoge ‘return of investment’. Het is hierbij dan wel belangrijk dat de campagnes effectief zijn.



lees onder de afbeelding verder.



Email marketing tips voor het testen van uw berichten

Eerder in deze blog hebben we dit al benoemd: het testen van uw email marketing berichten is belangrijk. Hiermee kunt u namelijk bekijken of uw strategie effect heeft. Het is belangrijk dat u altijd test om één vraag te beantwoorden. Denkt u aan bijvoorbeeld:

- Welke onderwerpregel werkt het best?

- Wel verzendtijdstip is het beste?

- Welke inhoud spreekt het meeste aan?

- Welke frequentie vindt uw doelgroep prettig?

Op deze vragen kunt u antwoord krijgen door uw mail naar twee verschillende groepen te sturen: groep A en groep B. Zo kunt u zien welke inhoud zorgt voor de meeste respons. Het is belangrijk om rekening te houden met het volgende als u uw email marketing test:

- Test altijd één aspect tegelijk

- Houd een logboek bij van uw bevindingen.


Is er een email marketing programma om eenvoudig mails te sturen?

Er bestaat diverse email marketing software. Zulke software of tools zijn belangrijk als u aan de slag wilt met email marketing, omdat handmatig mailen dan geen optie meer is. Een email marketing programma doet bijvoorbeeld het volgende:

- Berichten automatiseren

- Segmenteren

- Rapportage: resultaten inzichtelijk maken van uw email marketing campagnes.

- Privacybeheer

Het uitkiezen van een goede email marketing tool vraagt wat aandacht. Belangrijk is dat u software aanschaft van een betrouwbare aanbieder. Daarbij moet de software ook passen bij de campagnes die u voert, dus kortom, uw werkwijze. Een online marketing bureau kan u hierin adviseren.

Email marketing uitbesteden aan MKB Marketing Zeeland

MKB marketing Zeeland is gespecialiseerd in email marketing voor het MKB. Maatwerk en persoonlijk contact staan bij ons voorop: online marketing is namelijk voor geen klant hetzelfde! Samen met u bekijken we welke email marketing past bij uw bedrijf: of u nu een online shop heeft of een plaatselijke onderneming.


Persoonlijk en transparant

Uw emailmarketing uitbesteden aan ons betekent een transparante samenwerking. We zijn makkelijk te bereiken en transparant over het resultaat. Hieruit is ons online marketingbureau ook opgezet: we wilden maatwerk leveren voor het midden – en kleinbedrijf. Wilt u graag uw email marketing uitbesteden? Dan kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen!








Comments


bottom of page