top of page
  • Merel

Waarom emailmarketing onmisbaar is.

Bijgewerkt op: 31 mrt. 2023


Emailmarketing is effectief. Onderzoek heeft uitgewezen dat er drie keer meer emailaccounts zijn dan social media accounts. Kortom, social media wordt veel gebruikt, maar email het meest. Email marketing is essentieel voor MKB’ers, omdat er nauwkeurig op een doelgroep gesegmenteerd kan worden. Daarbij helpt email marketing om uw bestaande klanten te blijven aantrekken. Hieronder leest u hoe email marketing werkt en waarom het juist voor het midden – en klein bedrijf zo belangrijk is!






Wat is email marketing?

Om bij het begin te beginnen: email marketing is alle marketing die u per email stuurt. Email marketing is een vorm van direct marketing. Dat wil zeggen dat er een direct contact is tussen de verzender en een individuele (potentiële) klant. Dit is erg effectief, omdat u de boodschap kunt aanpassen aan de ontvanger. We geven een voorbeeld: iemand die één keer iets heeft gekocht in uw webshop, krijgt een andere email dan iemand die regelmatig producten koopt bij u. Door de boodschap aan te passen aan uw klant, wordt deze meer gewaardeerd. De kans op een nieuwe aankoop wordt zo dus groter.

Waarom is een goede email marketing strategie belangrijk?

De belangrijkste reden om een email marketing strategie op te zetten, is dat het een effectieve vorm van klantenbinding is. Met emailmarketing houdt u de klanten namelijk betrokken bij uw bedrijf op de lange termijn. Een andere reden waarom email marketing effectief is, is dat u er ook mobiele gebruikers goed mee bereikt.

Een andere reden om email marketing in te zetten is dat uw de boodschap in uw mails goed kunt segmenteren en personaliseren. Het is dus een vorm van reclame die bijzonder goed bij de juiste doelgroep terecht komt! We durven zelfs te zeggen dat een goede email marketing strategie zichzelf zeer goed terugbetaalt.

Welke voordelen heeft email marketing voor MKB bedrijven?

Momenteel is email marketing misschien wel de meest doeltreffende reclame. Dit komt onder meer omdat mensen van alle leeftijdsgroepen regelmatig hun mailbox bekijken. Geen medium wordt zo vaak gebruikt. Zelfs social media niet! Daarbij heeft email marketing nog een aantal andere voordelen voor het MKB:

- Het is een effectieve vorm van klantenbinding (verderop in deze blog gaan we daar dieper op in).

- Het is relatief goedkoop

- U kunt eenvoudig ‘segmenteren’ op interesse, geografische gegevens, leeftijd, etc.

- Email marketing levert veel op: voor elke euro die u hieraan uitgeeft, krijgt u 42 euro terug.

- Email marketing is snel

- Mails kunnen zeer persoonlijk gemaakt worden.

- Het medium email blijft stabiel, terwijl sociale media soms verdwijnen of minder populair worden.

- Met een email marketing tool kunt u makkelijk allerlei mogelijkheden van email marketing benutten.

Email marketing mag dus eigenlijk niet ontbreken voor uw MKB bedrijf, zoals een webshop. Het is bovendien een vorm van marketing die u makkelijk zelf op kunt zetten.

Klantenbinding door emailmarketing

Email marketing is de meest effectieve reclame om bestaande klanten te houden. Dit komt omdat u een (persoonlijk) reclamebericht stuurt naar mensen die al belangstelling hebben voor uw product. Met belangstelling bedoelen we dat iemand reeds een product bij u heeft gekocht, of dat iemand zich bewust heeft ingeschreven voor uw nieuwsbrief. Interesse in uw product is er dus al. Email marketing versterkt dit. De kans op een (volgende) aankoop wordt dus groter! Juist deze klantenbinding is zo belangrijk als u een MKB bedrijf heeft.

Emailmarketing voor webshops

Een MKB bedrijf dat heel effectief gebruik kan maken van email marketing, is de webshop. Sterker nog, voor webshops is email marketing onmisbaar. Daarom maakt email marketing ook deel uit van de webshop pakketten die wij aanbieden. Als u een webshop heeft, kunt u email marketing op de volgende manieren inzetten:

- Welkomstmail sturen naar (potentiële) nieuwe klanten

- U kunt email marketing koppelen met klanten die net een bestelling hebben gedaan in uw webshop. Als ze toestemming geven, ontvangen ze persoonlijke mails.

- Het is mogelijk om mails te sturen naar bezoekers die producten in hun winkelwagen laten staan.

- U kunt klanten attenderen op uw nieuwe aanbiedingen

- U kunt klanten herinneren aan een nog niet uitgegeven kortingsbon

Zo zijn er nog verschillende andere mogelijkheden. Vast staat in elk geval dat klanten makkelijker vervolgaankopen doen als u email marketing inzet.



Email marketing strategie


Waarop moet u letten bij uw email marketing strategie?

U kent vast wel het verschijnsel spam. Ongewenste mails komen in uw spambox terecht. Het is daarom belangrijk dat uw emails alleen met toestemming van de klant verstuurt worden. Uw klant moet zich ook weer uit kunnen schrijven. Hier moet u ook op letten:

- Verstuur uw mails bij voorkeur op vaste tijden.

- Laat niet teveel tijd verstrijken tussen de verschillende marketing mails.

- Test uw emails: zijn ze goed leesbaar op verschillende apparaten?


De voordelen van het uitbesteden van email marketing

Emailmarketing kunt u zelf opzetten of uitbesteden. In beide gevallen is het niet de meest dure vorm van online marketing. Effectief is het wél, dus daarom is het absoluut het overwegen waard. Als u geen ervaring heeft met email marketing, vraagt u zich misschien af waar u moet beginnen. In dat geval is het uitbesteden van email marketing een uitkomst. Een online marketeer kan voor u:

- Een doeltreffende email marketing strategie uitdenken.

- Een email marketing campagne opzetten.

- Email marketing automatiseren, zodat u er geen omkijken naar heeft.

- Email marketing koppelen aan bestellingen in uw webshop

- U adviseren over email marketing en handige email marketing tools.

- Professionele marketing mails schrijven.


Uw eigen email marketing campagne? Wij realiseren een vliegende start.

Email marketing is één van onze specialisaties. We hebben alle expertise in huis om een email marketing campagne voor u op te zetten. Zo kunnen we bijvoorbeeld de mails voor u opzetten en een aantal zaken automatiseren. Wij koppelen bijvoorbeeld email marketing aan bestellingen in uw webshop. Wilt u zelf aan de slag? Dan adviseren we u graag. Eén ding is zeker: we bieden een vliegende start op het gebied van email marketing!





bottom of page