top of page
  • Foto van schrijverCasper Blom

Waarom adverteren op social media

Bijgewerkt op: 16 sep. 2023

Er wordt wat gescrold tegenwoordig. Er zijn weinig mensen in het bezit van een smartphone die niet minstens een half uur per dag op social media zitten. Logisch opzich, als je je bedenkt dat er dagelijks miljoenen berichten worden geplaatst. Vervelen zal het niet zo gauw. Ook bedrijven doen hier uiteraard aan mee. Social media zijn namelijk een onmisbaar marketinginstrument. Waarom dat zo is? Dat leggen we je uit in deze blog.


Meer naamsbekendheid en zichtbaarheid

Alleen al in Nederland zitten miljoenen mensen regelmatig te scrollen op social media. Geen wonder waarom dit dus een goede reden is om te adverteren op social media. Bewust of onbewust zien mensen je merk voorbijkomen wat zorgt voor zichtbaarheid. Herkenning. In het hoofd van de klant komen met je merk is heel erg belangrijk voor je naamsbekendheid. Het is wel steeds lastiger om dit te bereiken.


Dat komt omdat social mediabedrijven voorrang geven aan betaalde berichten. Oftewel advertenties. Organisch gevonden worden is dus erg moeilijk. Je wilt daarom zorgen dat je betaalde berichten plaatst, zodat je berichten veel worden vertoond en dus zorgen voor veel zichtbaarheid. Betaald adverteren op social media is ideaal vanwege de goede kostenbeheersing. Je kiest zelf het budget en bepaalt ook wanneer je de campagne pauzeert of helemaal stopzet. Ideaal om je marketinguitgaven goed te beheersen dus. Daar bovenop is het ook nog eens makkelijk om de resultaten van je campagnes te meten. Door alle data die verzameld wordt op social media, zijn er veel indicatoren die je kunt inzien. Bijvoorbeeld het aantal mensen dat je advertentie heeft gezien of het percentage dat doorklikt op je advertentie. Ook zie je dingen als de verhouding tussen je omzet en je kosten met de campagnes makkelijk in. Een van de beste manieren om dit te bekijken is via Google Analytics.

Advertenties op social media meten met Google analytics

Meer verkeer naar je website krijgen

Het is belangrijk dat je berichten op social media niet te langdradig worden. Dat werkt namelijk niet. Snelle en flitsende beelden is hetgeen wat werkt op social media. Maar je wilt natuurlijk wel genoeg informatie aan je klant doorgeven.


Daarom is het slim om vanuit social media te linken naar je website. Dit doe je door vanuit de posts te verwijzen naar je website. Het liefst met een linkje naar je website. Zo is het voor geïnteresseerden net wat makkelijker om op je website te komen.


Adverteren op social media



Het bereiken van een specifieke doelgroep

Ook wel belangrijk uiteraard. De personen die dan je berichten zien moeten natuurlijk wel in jouw straatje liggen. Je wilt je doelgroep bereiken. En dat kan perfect met social media. Eerst wil je bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Op Tiktok zitten ten slotte andere mensen dan op LinkedIn. Vervolgens ga je binnen je advertentie zorgen dat deze gericht wordt op personen met de juiste eigenschappen en kenmerken. Vaak gaat dat op basis van interesses, locatie of demografische gegevens.


Ook met hashtags zorg je ervoor dat je de juiste mensen bereikt. Gebruikers van social media kunnen zelf zoeken op hashtags of bepaalde hashtags volgen. Als jij dezelfde hashtags gebruikt in je posts kunnen je berichten dus gevonden worden door iedereen die zoekt op deze hashtags. Ook slim om op te letten dus.


Hashtags gebruiken bij social media advertenties

Het verbeteren van ranking in Google

Dit is voor je website misschien wel het grootste voordeel van social media. Adverteren op socials heeft namelijk verschillende voordelen voor je ranking in Google. Als eerste kunnen er makkelijk berichten gedeeld worden. Waarom dat handig is? Denk aan het verkeer naar je website. Als je genoeg linkt naar je website en dit wordt veel gedeeld, kunnen er backlinks ontstaan. Deze dragen bij aan een hogere ranking op Google omdat je website daardoor eigenlijk wordt aanbevolen door anderen.


Ook zorgen meer volgers en likes op social media voor een betere ranking. Google gebruikt deze informatie om de ranking van een website te bepalen. Zorg dus dat de social media er professioneel uitziet en probeer met je account steeds groter te worden. Dit laatste heeft natuurlijk ook voordelen voor de eerdere punten. Belangrijk dus!


Zoals je merkt brengt adverteren op social media veel voordelen met zich mee. Maar voordat je boven het maaiveld uit steekt moet je een hoop goed doen. En dat kan lastig zijn. Want hoe val je dan op tussen al die andere berichten? Daar hebben wij alle verstand van. We helpen je met het opzetten van een plan en voeren dit plan direct uit. Heb je interesse? Laat het ons weten en neem contact op!




Comments


bottom of page