top of page
Foto van schrijverAnna-Lena

Keywordonderzoek

Bijgewerkt op: 31 mrt 2023

Keywords zijn de sleutel tot succes in seo. Keyword onderzoek is daarom het startpunt van elke succesvolle seo strategie. In deze blog leggen we de basis uit.


Inhoudsopgave:
















Wat is een „keyword“?

Keyword - de sleutel tot succes. Vooral voor een goede website. Een website heeft namelijk veel bezoekers nodig om succesvol te zijn. En die kunnen jouw website alleen goed en snel vinden in de zoekmachine als je deze van goede keywords voorziet. Als mensen dan naar bepaalde dingen zoeken en hier keywords voor intoetsen, komen ze hopelijk bij jouw website terecht. Vooral als je boven op de eerste rang van de resultatenlijst staat.


Soms is slechts één woord niet voldoende. Het zogenaamde “contextuele zoeken” betekent dat er niet zozeer in losse woorden gedacht wordt, maar in onderwerpen. En dan zijn het niet meer enkele keywords, maar meerdere die bij elkaar horen. De zoekmachine begrijpt aan de hand van deze woorden welke pagina waarschijnlijk de vraag beantwoordt, ondanks dat deze keywords niet exact daarin voorkomen.


 

Long vs. Short

Laten we een verschil maken tussen de zoekopdrachten “marketing” en “marketing in een bedrijf”. Eén woord tegen vier woorden. Short tail en long tail zoekopdrachten. “Marketing” levert 2.490.000.000 resultaten in Google op. “Marketing in een bedrijf” daarentegen maar 49.600.000 resultaten. Het resultaat van de zoekopdracht kan dus specifieker worden, maar het aantal aanbieders wordt dan ook minder. Het aantal bezoekers op deze specifieke website zal minder zijn. Maar de kans dat bezoekers op de website precies datgene vinden en kopen waarnaar zij op zoek zijn, is natuurlijk ook groter.


keyword onderzoek

 

Wat betekent dat nou voor jouw bedrijf?

Kijk naar de zoekwoorden voor jouw branche. Waar wordt er veel naar gezocht? Welke woorden bieden zich aan? Short tail of long tail keywords? Verwerk deze keywords bewust op jouw pagina, zodat potentiële klanten jouw website snel kunnen vinden.


 

Waarom is het onderzoek belangrijk?

Waarom? Heel eenvoudig: wil je succesvol zijn, doe er dan iets aan! Je klanten kunnen je niet vinden als je hen niet tegenkomt. Klanten moeten bij jou uitkomen en niet bij de concurrentie. Wees hen altijd een stapje voor.


 

Keyword Planner Tool

Keyword Planner Tool. 47.500 resultaten bij Google. Bovenaan staan de grote aanbieders die ervoor betaald hebben dat ze zo hoog op deze rang staan. Direct hieronder: Google Ads.


Google Ads. “Met de juiste trefwoorden kan uw advertentie aan de juiste gebruikers worden gepresenteerd. De Google Ads zoekwoordplanner is een handige tool voor keywordonderzoek.” Je toetst “zomerdrankjes” in en het programma presenteert: cocktails, lilette met framboos, witte wijn, frisdranken, aperitief, alcoholvrije drankjes, enzovoorts. Bovendien krijg je een inschatting van het zoekvolume en het traffic-potentieel van de zoekwoorden. Voor dit programma hoef je maar één extra account aan te maken.


Ook van Google: Google Trends. Een gratis tool waarmee je trends kunt volgen. Met deze tool zie je hoe populair een zoekterm op dit moment is en hoe vaak het in de loop der tijd op Google werd gezocht. Wat was in 2020 het meest gezochtste woord ter wereld? En in Nederland? Hoe ziet het eruit met het woord “marketing”? Tabellen en grafieken laten zien of een trend van een zoekterm stijgend of dalend is.

Natuurlijk zijn er ook nog andere – misschien ook betere – tools te vinden op het internet. Tot slot heeft de zoekterm “Keyword Planner Tool” 47.500 resultaten. Het is het beste als je jezelf van een tool laat overtuigen.



Google keyword trends


 













En nu?

Heb je tijdens het lezen van deze tekst al keywords voor je website bedacht? Goed zo! Schrijf ze ergens op. En zoek nog andere soortgelijke zoektermen op. Verzamel een goede mix van short tail en long tail keywords voor elk onderwerp van jouw website. Kijk ook wat de concurrentie voor zoekwoorden gebruikt. Probeer op te vallen met creatieve ideeën! Gebruik deze keywords dan op je pagina, in blogberichten en in productomschrijvingen.


Tip: Kijk er regelmatig naar de zoekresultaten van de gekozen keywords. Is er een verschil in de loop der tijd? Moet je dingen vervangen of aanpassen? Het doel is toch om de hele tijd bovenaan de ranglijst te staan, zonder ervoor te moeten betalen. En de concurrentie slaapt nooit.


 

Keyword onderzoek uitbesteden?

Keyword onderzoek is de basis van een goede seo strategie. Met logisch nadenken en het gebruik van de genoemde gratis tools kom je een eind. Maar soms is er iets extra nodig. Met onze ervaring en tools kunnen we echt het verschil maken. Bespreken wat wij voor jou kunnen doen? Nodig ons uit voor een bakje koffie.







Meer weten over seo? Lees ons artikel over seo in zeeland.


Comments


bottom of page