Instagram stories – “Dat is niks voor mij. Ik hoef niet voor een camera te staan. Daar heb ik geen zin in!”
Toch kan het voor uw bedrijf de moeite waard zijn om de storyfunctie op Instagram te gebruiken. Daar zal dit artikel op ingaan. Vooraf: U hoeft niet altijd zelf voor de camera te gaan staan.
Instagram stories is een functie die in 2016 werd geïntroduceerd. De inhoud wordt – in tegenstelling tot gewone posts in het overzicht – op het volledige scherm weergegeven. Binnen 24 uur wordt alles weer verwijderd, tenzij deze wordt opgeslagen in “Hoogtepunten”. Deze verhalen verschijnen dan onder de biografie.
Nieuwe stories worden weergegeven aan de bovenkant van de feed, als u Instagram opent. Er is dan een gekleurde kring rond de profielfoto te zien. Dit is een aanwijzing voor iedereen, dat er een nieuw verhaal beschikbaar is. Volgers en niet-volgers, iedereen kan op uw profielfoto klikken en uw verhaal bekijken – tenminste als u een openbaar profiel hebt ingesteld.
De bijdragen in de story hoeven niet altijd video's te zijn, maar het moeten ook niet alleen foto's zijn. De afwisseling maakt het interessant. De kijkers moeten immers het hele verhaal bekijken en niet stoppen na de eerste paar stories. De inhoud kan worden verrijkt met stickers, muziek, locaties en GIF's. U hebt de mogelijkheid te laten zien hoe creatief en uniek u bent en uw bedrijf is.
Hoe belangrijk zijn ze?
In Nederland heeft Instagram ongeveer 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks actief zijn. Wereldwijd ongeveer rond 1,2 miljard (bron: Statista). Er zijn dus meer dan een miljard redenen om te overwegen om Instagram en de storyfunctie te gebruiken om uw bedrijf te promoten.
Wat kunt u ermee?
Op Instagram is het mogelijk om in het overzicht van de gebruiker te adverteren, maar dit kan ook in de stories. Klanten willen het liefst zien hoe uw organisatie is en hoe het er achter de schermen uitziet. Dankzij deze vorm van communicatie kunt u de klanten dichter bij uw bedrijf brengen en zo vertrouwen creëren. Bovendien kunnen kijkers gemakkelijk direct met u in contact komen en hun enthousiasme uiten met emoji's of door enquêtes in te vullen. Zo betrekt u klanten bij uw bedrijf.
Feit is: Meer dan 1 op de 3 gebruikers gaf aan dat er meer interesse is ontstaan voor een merk of product na het gezien te hebben in de stories.
Hoe gebruikt u ze?
Als u ervoor kiest om stories te gebruiken om uw bedrijf, een merk of een product te adverteren, moet u een paar dingen van te voren bedenken:
- Hoeveel en hoe vaak wilt u stories publiceren?
- Wat is uw concreet doel?
- Hoeveel mensen wilt u ongeveer bereiken?
- Hoe gaan soortgelijke accounts hiermee om?
Let op! Gemiddeld kijken gebruikers 75% van alle verhaalelementen niet af. Wat betekent dat voor u? U moet in uw verhalen ook recht op het doel afgaan en niet alleen het hoogtepunt aan het eind laten zien.
Eén ding is zeker: het is zinvoller om vaker een story op te nemen dan een post in het overzicht te publiceren. Gebruik het overzicht om mensen kennis te laten maken met een merk of product. Gebruik stories om consumenten in realtime uitgebreider te betrekken bij authentieke inhoud.
Voelt u vrij om uw volgers te laten zien wat u op dat moment aan het doen bent. Stel uzelf voor en vertel een aantal dingen over uzelf, het product of uw diensten. Laat zien waarom klanten naar u moeten komen. Maak van deze gelegenheid gebruik om te laten zien wat uw bedrijf en product voor hen kunnen betekenen.
Of u nu fragmenten uit het dagelijkse leven laat zien, live gaat of tijdloze content deelt, zorg ervoor dat u creatief bent en laat u niet ontmoedigen door andere accounts. Want dat is hoe u en uw bedrijf herinnerd zullen worden door de kijkers.
Comments